American McGee's Alice (2000)

20.10.2021

Novelu Alenka v říši divů od britského spisovatele Lewise Carrolla, která vyšla poprvé již v roce 1865, můžeme bez ostychu označit za jedno z nejpopulárnějších literárních děl všech dob. K jeho velké oblibě jistě přispěla i řada filmových adaptací, přičemž ta nejnovější vznikla v roce 2010 pod režijní taktovkou Tima Burtona. Příběh Alenky pronikl i do československé kinematografie, když v roce 1988 zaujal českého režiséra, výtvarníka a surrealistu Jana Švankmajera, který natočil oceňovaný film Něco z Alenky. Filmy a seriály však nebyly jediná audiovizuální média, jejichž vznik Carrollova kniha inspirovala.

Jméno American McGee se ve spojitosti s vývojem videoher poprvé objevuje na konci první poloviny devadesátých let. V té době se jednadvacetiletý McGee nastěhoval do bytového komplexu, v němž šťastnou shodou okolností bydlel také John Carmack z id Software, který mu nabídl práci. McGee začínal ve společnosti jako pracovník zákaznické podpory, brzy nicméně povýšil a jako tester se podílel na titulech jako DOOM, DOOM II nebo Quake. Pro druhý díl poslední zmíněné hry dostal za úkol vypracovat návrhy jednotlivých úrovní. V roce 1998 byl nicméně z id Software propuštěn a začala se psát nová kapitola jeho kariéry, kterou zahájil titulem American McGee's Alice, jenž se na pultech obchodů objevil v roce 2000.

Pod American McGee's Alice se podepsalo studio Rogue Entertainment, které sídlilo ve stejné budově jako id Software. Ačkoliv by inspirace populární Carrollovou novelou mohla napovídat, že se jednalo o pohádkovou hru pro celou rodinu, opak byl pravdou. McGee, který byl jejím hlavním designérem, si z předlohy vypůjčil pouze postavy a několik výchozích situací. Samotný příběh hry poté byl na rozdíl od knihy velice temný a McGee do něj zakomponoval také několik vlastních vzpomínek na dětství, které v žádném případě nebylo idylické. Děj hry začíná požárem Alenčina rodného domu, při němž zemře celá její rodina. Alenka sice přežije, ale propadne do hlubokých depresí a probudí se u ní sebevražedné sklony, které ji na deset let pošlou za mříže blázince. Její výlety do světa "za zrcadlem" ve hře představují vnitřní boj s démony a vyrovnávání se s nesnadným osudem. O hře se poprvé hojně začalo mluvit po vydání demoverze, jejíž brutálnost zaskočila většinu hráčů a také producenty z Electronic Arts, kteří McGeeho okamžitě kontaktovali a přikázali mu, aby ve finální hře ubral. McGee zadání částečně splnil, navzdory tomu však v kůži Alenky hráč může nepřátele odpravovat vskutku kreativními a patřičně krvavými způsoby pomocí pestré škály bizarních zbraní, mezi nimiž samozřejmě nechybí ikonický kuchyňský nůž, tarotové karty s pekelně ostrými okraji nebo hrací kostky, suplující roli nášlapných min.

McGee od začátku chtěl, aby jeho hra byla temná. Při tvorbě prvotních návrhů úrovní a hratelnosti jej dle vlastních slov inspirovala celá řada hudebních skladeb a to zejména Living Dead Girl od Roba Zombieho. Vybudování potřebné atmosféry poté ve hře velkou mírou pomohl soundtrack, který vytvořil Chris Vrenna ze skupiny Nine Inch Nails, což nebyla náhoda, protože kontakt na něj měl McGee k dispozici už z doby, kdy pracoval pod id Software na hře Quake, pro niž hudbu složil Trent Reznor, Vrennův kolega z Nine Inch Nails. Jako zajímavost, týkající se hudby, můžeme ještě zmínit, že v prvním traileru pro hru je možné zaslechnout soundtrack z filmu Ospalá díra, který vytvořil Daniel Elfman, dvorní skladatel režiséra Tima Burtona, který se deset let po vydání American McGee's Alice samozřejmě postaral o natočení zatím poslední filmové adaptace Alenčina příběhu a i v ní bylo samozřejmě možné slyšet Elfmanovu hudbu.

Hru poháněl engine id Tech 3, původně vyvinutý v id Software pro potřeby Quake 3: Arena. Technologii bylo nicméně nutné značně modifikovat, protože zatímco Quake 3 byl akční FPS, Alenka byla 3D plošinovka, v níž hráč dění sledoval z pohledu třetí osoby, což znamenalo, že vývojáři z Rogue Entertainment museli do zakoupené technologie doprogramovat řadu rozšiřujících vlastností, aby mohli vytvořit hru, splňující prvotní vizi. Do enginu se kromě nejzákladnějších funkcionalit pro práci s plošinkami či upravené systémy skákání a sledující kamery dostaly také drobnosti jako například podpora skeletálních animací, což v roce 2000 v žádném případě nebyl standard, nebo synchronizace pohybu úst postav s mluveným slovem v průběhu animací. Velkou výhodou bylo, že Rogue Entertainment sídlilo ve stejné budově jako id Software, takže vývojáři mohli při problémech s úpravami enginu bez obtíží docházet na odborné konzultace.

Lidé z Electronic Arts měli v plánu hru vydat na Vánoce a tlačili na McGeeho, aby ze hry odstranil co možná nejvíce brutálních scén, aby nedostala nálepku 18+. McGee naopak za nejvyšší rating bojoval a chtěl, aby titul vyšel již v období Halloweenu. Bál se, že rodiče, kteří krabici s jeho hrou v obchodech uvidí, budou zmateni a budou si myslet, že se jedná o záležitost vhodnou pro jejich ratolesti. American McGee's Alice nakonec vyšlo 5. prosince roku 2000 a to ve verzích pro Windows a Mac OS. Verze pro PlayStation 2, na níž pracoval původní autorský tým, byla ve vývoji, práce na ní se však z důvodu technických problémů protáhly a producenti z Electronic Arts se v jednom bodě rozhodli, že vývoj přestanou financovat. To vedlo nejen ke kompletnímu zastavení prací, ale také ke krachu studia Rogue Entertainment, což McGeeho rozčílilo a EA opustil. Na konzoli PlayStation se hra objevila až v roce 2011, kdy vyšla paralelně s přímým pokračováním Alice: Madness Returns (pod nějž se McGee rovněž podepsal) ve verzi pro PlayStation 3.

Hra po svém uvedení na trh sklidila v recenzích vysoké známky, například IGN udělilo 9,4 bodů z deseti možných. Recenzenti kladně hodnotili zejména grafické zpracování, na nějž se dá velmi dobře dívat i dnes a propracovanost a rozdílnost jednotlivých úrovní. Kritice se z jejich strany naopak nevyhnula přílišná lineárnost, která však byla nutnou daní za vyprávění poutavého příběhu. Do roku 2006 se pouze ve Spojených státech prodalo přes 360 000 kopií a dle této informace server Edge v roce 2012 umístil American McGee's Alice na sedmačtyřicáté místo v žebříčku nejlépe prodávaných her, které vyšly od začátku roku 2000.

American McGee's Alice je bez obtíží hratelná akční adventura i v dnešní době, o to smutnější je skutečnost, že ji není aktuálně možné zakoupit na žádné ze zavedených distribučních platforem. Pokud vás zvrácený svět McGeeho Alenky láká, nezbývá vám tak nic jiného než zapátrat v bazarech, alternativně sáhnout pod druhém díle s podtitulem Madness Returns, který je možné zakoupit na Originu. Ten svému předchůdci sice ostudu nedělá, ale jeho kvalit nedosahuje.

Autor textu: Jaroslav Choun


  • Název: American McGee's Alice
  • Rok vydání: 2000
  • Vývojář: Rogue Entertainment