
Another World (1991)


Francouzská plošinovka Another World si zaslouží pozornost i dnes. Jedná se o titul, který na rozdíl od konkurenčních her stejného žánru ze stejné doby kladl velký důraz na vyprávění příběhu, hráče oslňoval překvapivě propracovaným grafickým zpracováním a jehož hratelnost byla zcela unikátní. Zatímco v řadě jiných plošinovek do té doby bylo cílem hráče povětšinou pouze dojít z bodu A do bodu B a ideálně v mezičase posbírat co možná nejvíce bonusových předmětů, navyšujících celkové skóre, při hraní Another World bylo zapotřebí přemýšlet a přesně časovat jednotlivé akce.
Another Wold se zrodil v hlavě Francouze Érica Chahiho, který jej celý dokázal realizovat sám s podporou firmy Delphine Software. Chahi programoval hry od svých šestnácti let. Jeho první projekty byly určeny pro platformu ZX81 a byly napsány v BASICu, později ve strojovém kódu. V roce 1989 dostal nabídku od nově založené společnosti Delphine Software, kam nastoupil jako externí výtvarník hry Future Wars. Pařížská firma zpočátku nebyla příliš úspěšná a její jméno za hranicemi Francie bylo hráčům prakticky neznámé. Zlom přišel právě s vydáním Another World.
Hlavními zdroji inspirace pro Chahiho při tvorbě Another World byly Hvězdné války a film The Thing from Another World, podle nějž John Carpenter později natočil kultovní Věc. Dva roky přemýšlel, jak titul uchopit, až jej napadlo pojmout první návrhy ve stylu komiksu Richarda Corbena. Na několik čtvrtek papíru rozkreslil jednotlivé sekvence jako storyboard. Proces byl zdlouhavý a zdárně se jej podařilo dokončit z velké částí díky benevolenci šéfa Delphine Software, Paula de Seneivella, který Chahimu poskytl dostatek času a prostoru díky finančnímu úspěchu Future Wars. Tou dobou již byla na trhu Amiga 500, která nabízela širší možnosti než do té doby nejpopulárnější osmibity. Pouhé kreslení Chahiho neuspokojovalo a tak se pustil do detailního studia programování na Amize. V době prací na Another World k sobě nikoho nepouštěl a pracoval na celém titulu sám. Navrhl dokonce i přebal krabice. Jediné, co Chahi nevytvořil, byla hudba. O tu se postaral jeho kamarád Jean Francois Freitas.
Podobně jako o pár let starší Prince of Persia dokáže Another World zaujmout detailním zpracováním pohybových animací. Ty vznikly tak, že Chahi nechal svého bratra pobíhat na zahradě za domem a snímal jej přes rotoskop. S pouhými bitmapami se nedařilo dosáhnout efektu přirozeného pohybu a tak se Chahi rozhodl jít cestou polygonů. "Hrál jsem Dragon's Lair. Videa byla spouštěna přímo z CD a interaktivita byla velmi omezená. V konverzi pro Amigu se vývojářům povedlo převést videa do animace, ale díky tomu, že používali bitmapy, se hra rozlezla na osm disket. Napadlo mě, že polygony by mohly přinést stejně úchvatný zážitek a přitom by umožnily šetřit místo v paměti," říká Chahi. S touto teorií udeřil hřebík na hlavičku. Polygony se v první polovině devadesátých let pozvolna doopravdy staly hitem. Díky použití polygonů nebylo zapotřebí mít ve hře komiksové bubliny nebo dabing - postavy veškeré emoce dokázaly vyjádřit obličejovými animacemi.
Na konci roku 1991 podepsal Éric Chahi distribuční smlouvu s Delphine Software. Chtěl stihnout vydání hry na Vánoce a tak zdvojnásobil úsilí. Ve Velké Británii vyšel obrovský plakát, na němž se psalo: Bohu trvalo šest dní, než vytvořil svět. Jiný svět (Another World) zabral dva roky. V USA hra vyšla pod pozměněným názvem jako Out of this World, aby si ji lidé nepletli s nekonečným seriálem Another World, který zde v té době běžel. Shodou okolností několik měsíců po vydání hry americké kanály uvedly nový sitcom s názvem Out of this World.
Ovace po vydání nebraly konce. Chahimu se podařilo propojit akční hratelnost s logikou klasických adventur a lidé si díky tomu Another World zamilovali. Dohrání hry je po tréningu možné do 40 minut, pokud si ji však dnes pustíte, obrňte se notnou dávkou trpělivosti. Kromě logických puzzlů je zapotřebí na řadě obrazovek provádět úkony na vteřinu přesně a díky tomu je hra v mnoha momentech velmi frustrující. Trochu úsměvně tak může působit skutečnost, že v době vydání si spousta hráčů stěžovala na až příliš nízkou obtížnost. Lidé z Delphine na kritiku zareagovali tak, že k PC verzi přidali dvě další úrovně.
Ve stylu Another World vytvořil Chahi o několik let později
Heart of Darkness (opět nesmírně populární titul, o jehož filmovou adaptaci
projevil zájem Steven Spielberg). Poté se začal pozvolna z herní scény
vytrácet. Nedokázal se zcela přizpůsobit novým technologiím. Teprve v roce
2011 o sobě dal opět vědět jako hlavní designér strategie From Dust od
Ubisoftu. V roce 2020 se poté podepsal pod dobrodružnou hru Paper Beast,
určenou pro virtuální realitu.
Autor textu: Jaroslav Choun
- Název: Another World
- Rok vydání: 1991
- Vývojář: Éric Chahi / Delphine Software