
Colony 28 (1997)


Počátky herního vývoje v České republice se nesly zejména ve znamení point and click adventur. Jejich kvalita byla různorodá. Na některé z nich pamětníci dodnes s láskou vzpomínají (Tajemství Oslího ostrova), na jiné se prakticky zapomnělo (Swigridova kletba). Zhruba kolem roku 1995 se čeští vývojáři poprvé začali pokoušet se svými tituly prorazit také na zahraničním trhu. Ukázalo se však, že zájem o adventury zde již není ani zdaleka tak velký, jako tomu bylo u nás. Začaly tak vznikat tituly rozdílnějších žánrů. Jako takovou první vlaštovku můžeme zmínit dungeon Prokletí Eridenu, na němž je možné názorně demonstrovat jeden ze zásadních problémů, s nímž se česká vývojářská scéna ve svých počátcích potýkala. V případě adventur bylo poměrně snadné "zamaskovat" nedostatek zkušeností a financí. U her jiných žánrů, které mají mnohdy velice striktní pravidla, to již tak jednoduché nebylo a všimli si toho i čeští hráči. Prokletí Eridenu, na němž pracoval tým, jehož věkový průměr byl devatenáct let, tak absolutně neuspělo a až o dva roky později se na trhu objevily Brány Skeldalu, u nichž se poprvé začalo mluvit o tom, že se jedná o hru, jejíž kvality se mohou rovnat s úrovní zahraničních titulů. Bohužel v roce 1998, kdy po několikaletém vývoji vyšly, již byly dungeony v zahraničí absolutně mimo kurz. Na tuto hru jsme nedávno zde na webu zavzpomínali v samostatném článku a klíčovou osobou jejího vývoje byl Jindřich Rohlík, který se podílel i na titulu Colony 28 z roku 1997, na nějž se podíváme dnes.
Colony 28 vytvořil grafik a programátor Karel Matějka společně se svým bratrem Martinem. Dokončenou hru nabídli Jindrovi Rohlíkovi, kterému se zalíbila a pod hlavičkou Napoleon Games se postaral o její vydání. K tomuto momentu však vedla dlouhá cesta.
Prvotní verze Colony 28 začala vznikat ještě pod názvem Kolonie kolem roku 1994 podle komiksu, který Karel Matějka vytvořil společně se svým kamarádem Danielem Faltou v prvním ročníku střední školy. Jednalo se svým způsobem o experiment, protože v té době v České republice vznikaly, jak jsme zmínili výše, zejména adventury a textové hry (první česká komerčně prodávaná hra, Světák Bob z roku 1993, byla textovka). Karlovi Matějkovi se velice líbily hry, vydávané pro Amigu a vadilo mu, že o počítačích se tvrdí, že nestačí na to, aby zvládly v nich používané technologie jako například paralaxní scrolling. Začaly tak vznikat první úspěšné prototypy v assembleru a postupně se přistoupilo k vývoji finální hry. Bohužel po dokončení většiny prvků grafiky, kdy se již mělo začít s vývojem jednotlivých úrovní, přišel problém s pevným diskem a veškerá data byla nenávratně ztracena. Pikantní na této události je, že disk dodal Petr Vochozka, který měl hru původně distribuovat. Zachovaly se nicméně fragmenty technologie, takže vývoj mohl být restartován a protáhl se o další dva roky. Karel Matějka při zpětném pohledu vnímá tuto komplikaci pozitivně. Skutečnost, že se hra musela předělat, odhalila v původním konceptu řadu problémů, které měly negativní vliv na hratelnost. V původní verzi například hráčem ovládaná postava byla mnohem větší, což samozřejmě mělo za následek snížení dohledu a celkově přispívalo k pomalejšímu tempu hry. V této fázi se již na vývoji hry nepodílel Petr Vochozka. Karel Matějka nastoupil do prvního ročníku vysoké školy, kde se seznámil s Jindřichem Rohlíkem, který v té době pracoval na Branách Skeldalu, s nímž se domluvil, že mu pomůže s vývojem jeho hry, pokud mu on vypomůže s dokončením a vydáním Colony 28.
Pozornost vzbudila Colony 28 hned po vydání svojí grafikou, která byla z velké části ve 3D a to včetně předělových animací, jichž bylo ve hře opravdu vysoké množství. Díky tomuto aspektu dokázala Colony 28 vystoupit z řady českých her, jež vyšly ve stejné době a její vizuální styl "voněl západem", což byla samozřejmě velice dobrá reklama. Hra celkem obsahovala přibližně 420 MB dat animací, vytvořených pomocí 3D Studia 3, jejichž rendering trval zhruba 2 roky. Animace nesloužily pouze jako úvody pro jednotlivé úrovně, ale doprovázely v podstatě veškeré akce, které hráč ve hře vykoná a to včetně sbírání předmětů.
Hratelností byla Colony 28 kombinací akční plošinovky a adventury. Podobně jako v řadě jiných adventur i zde hráč musel sbírat předměty a používat je na předem určených místech, akční složka nicméně byla zastoupena v o něco větší míře. Při soubojích s nepřáteli hráč mohl využívat buď zbraně na dálku, nebo pěsti hlavní postavy. Jeho největší silou však byla schopnost, převzatá ze hry Blackthorne, která umožňovala vstupovat do pozadí scény, díky čemuž si jej nepřátelé, kteří byli poměrně houževnatí, nevšimli a on na ně mohl zaútočit ve vhodný okamžik ze zálohy. Při hraní tak bylo zapotřebí také takticky uvažovat.
Původní komiks, na jehož motivy hra vznikala, spadal do žánru fantasy, Karel Matějka se svým bratrem Martinem do finálního scénáře postupně doplňovali další prvky a ve finále se z příběhu hry vyklubala sci-fi záležitost. Děj hry se odehrává v roce 2018, kdy lidstvo prohrálo v krátké bitvě s mimozemskou rasou. Lidé jsou zavíráni do pracovních táborů, kde jsou z nich postupně vyráběni bojoví roboti, kteří jsou nasazováni do bojů proti lidským odbojům. V jednom z takto vytvořených robotů se nicméně probudí vzpomínky na časy, kdy ještě býval člověkem a po boku ostatních lidí se pustí do boje s mimozemšťany. Jak jsme již zmínili, vyprávění příběhu ve hře probíhalo zejména formou 3D animací, které byly také kompletně nadabovány. O dabing postav se postarala dvojice Matějků společně s Jindřichem Rohlíkem, které doplnil zpěvák a textař Petr Třebický v roli vypravěče. Jindřich Rohlík a Petr Třebický se poté opět setkali v roce 2015, kdy Třebický načetl audioverzi Rohlíkovy knihy Země bez zákona.
Colony 28 vyšla v červnu roku 1997. Hodnocení
v recenzích byla nadprůměrná, například časopis Level hře udělil 5 bodů ze
sedmi možných, Score hodnotilo známkou 70%. Na titulu byla pozitivně hodnocena
zejména jeho grafická stránka a hudební doprovod, kritice se nevyhnula
hratelnost a až příliš vysoká obtížnost, jež byla problémovým aspektem již
v době vydání a i dnes, pokud se rozhodnete si Colony 28 vyzkoušet, je
zapotřebí se obrnit pořádnou dávkou trpělivosti.
Autor textu: Jaroslav Choun
- Název: Colony 28
- Rok vydání: 1997
- Vývojář: 5TH Dimension, Napoleon Games