Dangerous Dave (1990)

12.01.2022

V minulém roce jsme na tomto webu zavzpomínali na plošinovku Commander Keen, pod níž se podepsali budoucí zakladatelé studia id Software, John Carmack, John Romero a Tom Hall. Dnes se podíváme na další hru stejného žánru, kterou má tato trojice legend na svědomí, slavného Dangerous Davea.

John Romero v roce 1988 opustil firmu Origin a přijal lukrativní nabídku společnosti Inside-Out Software, kde dostal za úkol přeportovat hru Might and Magic II na Commodore 64. Ve volných chvílích hrál na Nintendu Maria, který se o pár let později měl stát jedním z hlavních zdrojů inspirace právě pro Commander Keena i Dangerou Davea. První verzi plošinovky vytvořil Romero společně se šéfredaktorem macovského časopisu UpTime a byla velmi odlišná od těch, které následovaly později. Do širšího povědomí se Dangerous Dave dostal roku 1990. V tomto roce Romero nastoupil do společnosti SoftDisk, kde původní koncept rozšířil a vznikla tak hra Double Dangerous Dave, která se od původní prenatální verze lišila především dvojnásobným množstvím barev (šestnáct).

Ve stejné době se Romero seznámil s Johnem Carmackem, který dokázal pracovat rychle a také velmi brzy dokázal, že pro něj není problém naprogramovat v podstatě cokoliv. Dvojice Carmack - Romero začala pro SoftDisk vytvářet speciální disketu Gamer's Edge. Ta vycházela jednou za dva měsíce a obsahovala vždy několik her. Na první například hráči nalezli porty titulů Catacomb II a právě Dangerous Dave z Apple II. Do firmy nastoupil Tom Hall a jeho prvním úkolem bylo přeportovat 16barveného Dangerous Davea na Apple IIgs, což se nepodařilo. V září roku 1990 zašel Hall za Johnem Carmackem a zjistil, že mladý programátor dokázal na PC vyřešit problematiku paralaxního scrollování obrazu, což byla do té doby vymoženost, kterou hráčům nabízely pouze konzole. Dvojice vzala první tři úrovně ze hry Super Mario 3 a v průběhu šesti hodin vytvořila hru nazvanou Dangerous Dave in Copyright Infringement (Dangerous Dave a Porušení autorských práv). Disketu se hrou položili na stůl Johna Romera, který byl prací svých kolegů fascinován. Do té doby na počítačích neexistovala žádná jiná hra, která by nabízela plynulé scrollování obrazu.

Nově získanou technologii tvůrci využili ve hře Dangerous Dave in the Haunted Mansion, patrně nejznámějším díle série. Graficky titul vypadal nádherně a Tom Hall, který byl za vizuální stránku projektu zodpovědný, jej povýšil ještě o několik úrovní dál přidáním řady drobných detailů. Jedním z nich byly detailní animace smrtí. Ve chvíli, kdy Dave zemřel, se otevřelo uprostřed obrazovky malé okénko, podrobně zobrazující jeho neslavný konec. Jednalo se o první hru s brokovnicí, jak ji známe z Dooma. Při hraní bylo nutné taktizovat, protože zbraň měla pouze omezený počet nábojů a Dave ji začal přebíjet pouze ve chvílích, kdy nehybně stál. Hra již vyšla pod hlavičkou id Software. John Romero, John Carmack a Tom Hall opustili SoftDisk po dokončení první trilogie s Commanderem Keenem, čímž firmě způsobili nemalé finanční ztráty. Přátelsky je však kompenzovali pokračujícím vydáváním Gamer's Edge. Dave in the Haunted Mansion vznikl v podstatě za pouhé dva měsíce a oficiálně se jedná o poslední díl celé série, ačkoliv po něm přišly ještě další tituly. Na nich se ovšem už nikdo z původních autorů nepodílel. Pro zajímavost se na dva z nich podívejme.

Na enginu Keen Dreams (jedné z her, kterou pro Gamer's Edge po odchodu ze SoftDisku připravila trojice Carmack-Romero-Hall) vytvořil Greg Malone, autor řad populárních her pro Apple, díl Dangerous Dave's Risky Rescue. Za pozornost stojí i epizoda Dave Goes Nutz!, na jehož vývoji se podílela prakticky celá rodina zakladatele SoftDisku, Ala Vekoviuse.

Jak Dangerous Dave tak Commander Keen jsou zásadními tituly videoherní historie, jejichž úspěch velkou měrou dopomohl ke vzniku do dnešních dní aktivního studia id Software a tím pádem také zrodu her jako Wolfenstein 3D nebo Doom.

Autor textu: Jaroslav Choun


  • Název: Dangerous Dave
  • Rok vydání: 1989-1991
  • Vývojář: SoftDisk/id Software