Hledání min (1990)

19.01.2022

Některé hry se stanou slavnými zkrátka proto, že jsou kvalitní. Jiné se zase dokáží do historie zapsat tím, že se jim podaří definovat nový žánr, nebo postavit základy pro vznik celé série. Zvláštní skupinu poté představují hry, jež získají takřka legendární statut díky tomu, že je zná prakticky každý. Minesweeper nebo Hledání min zcela určitě patří právě do této poslední speciální kategorie, protože se jedná o titul, jenž po celém světě v průběhu let vyzkoušely celé miliony hráčů. K jeho veliké popularitě zajisté přispělo, že se dlouhé roky jednalo o jednu z nedílných součástí instalací operačních systémů Windows.

Jako součást Windows se společně se Solitaire Hledání min poprvé představilo v roce 1992. Jeho základní koncept je však mnohem starší. Pokud bychom se chtěli podívat na první hru, v němž se objevily postupy, které z něj udělaly nesmírně návykovou záležitost, k níž se i dnes spousta lidí velmi ráda vrací, musíme se vypravit až do šedesátých let minulého století. Na počátku všeho bylo krychle, přesněji řečeno hra Cube od Jerimaca Ratliffa. Právě v ní byl poprvé použit model hratelnosti, na němž je postaveno i Hledání min a který je v zásadě velice jednoduchý. Klikáním postupně odstraňujete čtverečky, pokrývající herní plochu. Jednotlivá odkrytá pole obsahují číslovku, která říká, kolika min se dotýká. Když si hráč myslí, že již dokázal určit pole, na němž se mina nachází, označí jej. Stačí nicméně jedna jediná chyba a nečeká jej nic jiného než exploze a potupný restart, kdy vše začíná nanovo. Na rozdíl od Solitaire hraje v Hledání min podstatnější roli logické uvažování a napětí, díky čemuž se nejedná o zcela casual záležitost, kde by vítězství bylo snadné.

Kromě již zmíněného Cube se v šedesátých letech objevila celá řada hříček, které můžeme s čistým svědomím označit za předchůdce Hledání min. Do širšího povědomí se však zapsat nedokázaly. Přeci jen se jednalo spíše o testovací projekty, na nichž si programátoři procvičovali své matematické dovednosti než o plnohodnotné herní tituly. Na jejich základech však v nadcházejících letech vznikly hry jako Mined-Out, Yomp a Relentless Logic. Pod poslední jmenovanou se podepsalo trio vývojářů Conway, Hong a Smith a právě zde příběh zrodu Hledání min skutečně začíná.

Relentless Logic vyšel roku 1985 a hráčům nabídl jednoduchý příběh o vojákovi, který musí přejít minové pole, aby se dostal do velína. Hráč postavičku ovládal pomocí směrových kláves a po vstupu na každé nové políčko hrací plochy se dozvěděl, jaké množství min se v jeho blízkosti nachází. Už zde se pracovalo s náhodným generováním hrací plochy při každé nově rozehrané hře, takže žádné dva průchody nebyly zcela identické. Titul zaujal programátora Curta Johnsona, jenž v té době vyvíjel především na platformě OS/2. Johnson se rozhodl, že hru předělá do verze pro Mac. Nebyl první ani poslední, kdo se pokusil z námětu Relentless Logic něco vytěžit. Vznikla celá řada klonů, které vycházely pod různými názvy, jenž dnes již téměř nikomu nic neřeknou. Johnson měl nicméně na rozdíl od ostatních štěstí v tom, že v roce 1989 byl přijat jako řadový vývojář do Microsoftu. Zde se seznámil s Robertem Donnerem, který chtěl pro standardní grafické rozhraní Windows naprogramovat hru. Chyběl mu nicméně nápad. Johnson mu ochotně poskytl zdrojový kód své hry a během pár dní byl první prototyp Hledání min již na světě.

První verze se lišila v množství detailů. Ve hře například bylo možné sbírat bonusy, které hráči umožňovaly beztrestné "šlápnutí" na minu. Měla také vlastní kurzor, jenž měl podobu nohy, která se v případě neúspěšného odkrytí políčka změnila v krvavou změť. Donner, který hru kompletně naprogramoval, se postaral i o výslednou grafickou podobu titulu a to včetně ikonického smajlíka. První verze, která se dočkala širšího rozšíření mezi lidi, nesla označení 2.9. Kromě Donnera byl v tiráži uveden i Johnson a tajemný LarryD. Trojice vytvořila neoficiální studio Duff Software (Duff v překladu z angličtiny znamená mizerný / na houby). Hra se v té době ještě nejmenovala Hledání min, ale Winmine.exe.

Zlom nastal v roce 1990, kdy se v Microsoftu rozhodli připravit vlastní balík her pro připravovaný Windows 3.0. Všichni programátoři byli vyzváni, aby poslali své vlastní návrhy her a Winmine.exe prošel přes filtr. Muselo se na něm nicméně udělat několik změn. Marketingové oddělení krátce před vydáním kontaktovalo Donnera a sdělilo mu, že název Winmine.exe nemůže být použit. Došlo tedy k přejmenování na Minesweeper, neboli po našem Hledání min. Do koše se musel odporoučet i kurzor v podobě nohy, který byl nahrazen standardním systémovým. Drobných úprav se dočkaly i ostatní prvky grafiky.

Microsoft na konci roku 1990 vydal speciální kompilaci her, pojmenovanou jako Windows Entertainment Pack. Balík obsahoval hry jako Cruel, Golf, IdleWild, Tetris, Pegged a samozřejmě také Hledání min. Jeho cena však byla značně přemrštěná - zájemci za něj museli zaplatit celých čtyřicet dolarů. Jelikož kompilace obsahovala zejména tituly, které bylo možné získat i jinde a levněji, jednalo se z pohledu prodejních čísel o menší úspěch, než Microsoft očekával.

Teprve v dubnu roku 1992 vyšlo Hledání min zdarma jakou součást Windows 3.1. Od té doby se stalo nedílnou částí každého operačního systému Windows. Na této pozici vydržela hra až do roku 2012. Společně s vydáním Windows 8 se Hledání min přesunulo do aplikace Windows Store. Díky tomuto distribučnímu modelu je možné odhadnout, že v průběhu let hru vyzkoušelo několik set milionů hráčů. Ačkoli se jedná o titul, který má tři křížky na krku, komunita kolem něj stále žije a dokonce se i dnes pořádají celé turnaje a klání.

Autor textu: Jaroslav Choun


  • Název: Minesweeper / Hledání min
  • Rok vydání: 1990
  • Vývojář: Duff Software / Microsoft