
Leisure Suit Larry (1987)


Na začátku osmdesátých let založili manželé Ken a Roberta Williamsovi společnost On-Line Systems, jejíž název se o pár let později změnil na Sierra On-Line. Studio si v průběhu let vybudovalo dost silnou pozici na trhu a její jméno je i dnes často skloňováno a to zejména mezi příznivci klasických 2D adventur. Hry jako Space Quest, Phantasmagoria nebo King's Quest právem patří mezi adventurní zlato. Společnost však již od počátku působila také jako vydavatel. Roku 1981 pod její hlavičkou vyšla erotická textová hra Softporn Adventure, která sklidila překvapivý úspěch, což jen o pár let později bylo jedním z hlavních podnětů, jenž dal šanci vzniknout prvnímu dílu budoucí mnohadílné série Leisure Suit Larry.
Nápad vytvořit hru pro dospělé, jejíž hlavní postavou by byl zoufalý čtyřicetiletý panic, který se s různou mírou úspěšnosti snaží okouzlit ženy v Las Vegas, se zrodil v hlavě designéra a programátora Ala Lowa. Al Lowe byl původním povoláním učitel hudební výchovy. Když se naskytla příležitost vstoupit do řad studia Sierra, rozhodl se zkusit štěstí. Nejprve ovšem musel splnit vstupní test - vytvořit program ve strojovém kódu. Jelikož Lowe sám v té době počítač neměl, musel se domluvit s vedením školy, aby mu umožnilo přístup k počítači v ředitelně, na němž nakonec úkol, který mu otevřel dveře do nového zaměstnání, splnil.
Al Lowe začal v Sierra On-Line pracovat jako programátor a podílel se mimo jiné také na sérii King's Quest. Dle vlastních slov se mu ale příliš nezamlouval její příběh a nejvíce ze všeho, že v každém díle bylo zapotřebí zachraňovat princeznu. Napadlo jej tak vytvořit hru, v níž by ženy byly zobrazeny pouze jako objekty hrdinova sexuálního zájmu. Námět předložil Kenovi Williamsovi, který navrhl, že by mohli zkusit vytvořit novou verzi úspěšného Softpornu. Ten však byl již tou dobou zastaralý, bylo tedy potřeba přijít s kompletně novým příběhem.
První Leisure Suit Larry s podtitulem In The Land of The Lounge Lizards vyšel v roce 1987. Na hře se společně s Lowem jako grafik podílel Mark Crowe, který ve stejné době pracoval také na Space Questu. Šestnáctibarevná EGA grafika byla kompletně hotová za čtyři týdny. Pro potřeby vývoje hry nevznikl žádný koncept dokument, dvojice Lowe-Crowe v podstatě pouze vršila nápady a postupně se pod jejich rukama rodila finální hra. Podobně jako v případě jiných adventur z té doby i v případě Larryho hráč veškeré akce zadával formou textových příkazů.
Cílem bylo vytvořit hru, která bude humorná a nekorektní. Hlavním zdrojem vtipů byla samozřejmě úporná snaha hlavního hrdiny Larryho získat náklonost ženského pohlaví. Al Lowe byl mezi kolegy známý jako velký humorista a i dnes je velkým milovníkem vtipů všeho druhu, ostatně podívejte se na jeho oficiální webovou stránku. Různé vtípky a humorné komentáře se na hráče začaly hrnout již bezprostředně po zapnutí hry, ti z vás, kteří ji hráli, si jistě moc dobře pamatují, že pro její spuštění bylo zapotřebí zadat věk a následně ještě splnit krátký vstupní kvíz. Pokud jste uvedli, že je vám méně než osmnáct, hra se ihned vypnula, pokud jste zadali naopak velmi vysoký věk, zobrazilo se pro změnu varování, že vaše srdce by to, co se bude za malý okamžik dít na monitoru, nemuselo zvládnout.
Jelikož hráč hru ovládal po vzoru starých textových adventur přes interface pro zadávání konkrétních slovních příkazů, rozhodl se Al Lowe pro potřeby testování betaverze vytvořit jednoduchý program, který umožnil vznik komplexní databáze s přehledem hlášek, které testeři zadávají a na jakých herních obrazovkách. Díky tomuto řešení bylo následně velmi snadné vytipovat části hry, jež jim dělaly největší potíže a pro potřeby finální retailové verze je případně upravit. Je samozřejmé, že v přehledu se občas objevovaly i naprosté nesmysly, na něž vývojáři během tvorby zkrátka nepřišli. Al Lowe i tyto varianty poctivě prošel a ke každé z nich doprogramoval odpovídající humornou odpověď, takže se hra v podstatě zbavila nepopulární hlášky "Tohle nemůžeš udělat" a drtivá většina i zdánlivě nesmyslných interakcí byla plnohodnotně okomentována. To se ostatně osvědčilo o pár let později, kdy filmoví producenti projevili zájem vytvořit na motivy první hry s Larrym celovečerní film. Al Lowe dorazil do Hollywoodu, kde měl hru osobně předvést. Jeden z přísedících filmařů v průběhu hraní zvolal: "Napiš ,masturbuj'!" Lowe přání s úsměvem splnil a když následně hra na tento podnět zareagovala komentářem: "Tvým cílem je toto přestat dělat, Larry," celá konferenční místnost vybuchla smíchy.
Leisure Suit Larry In The Land of The Lounge Lizards vyšel v roce 1987 a jeho prodeje zpočátku byly tragické. Za první měsíc se prodaly pouze čtyři tisíce kopií. Vzhledem k lechtivé tematice byl titul uveden na trh v podstatě s nulovou reklamou a některé videoherní obchody jej dokonce odmítly zařadit do svých katalogů. Zafungovala nicméně šuškanda a zvěsti o tom, že se v obchodech objevila nová hra s erotickým nábojem, se rychle šířily. Nakonec se prodalo přes čtvrt milionu kopií, což zajistilo vznik přímých pokračování. Pod vedením Ala Lowa vzniklo dalších šest dílů, včetně remaku původní hry, který se na trh dostal v roce 1991 a v němž již původní ovládání pomocí textových příkazů nahradilo ovládání myší. Poslední díl, pod nějž se Lowe podepsal, nesl podtitul Love for Sail! a vyšel roku 1996. Série se poté na mnoho let odmlčela, což bylo způsobeno také složitou situací ve studiu Sierra. Roberta a Ken Williamsovi jej byli nuceni opustit kvůli podvodům účetních. Nové vedení roku 2001 oslovilo Ala Lowa s nabídkou, vytvořit nové Larryho dobrodružství. Ze spolupráce však nakonec nic nebylo a začala se psát nová a patřičně temná kapitola této série, která v devadesátých letech patřila mezi nejpopulárnější adventurní značky.
První pokud o oživení Larryho proběhl v roce 2004 ve studiu High Voltage Software, které vytvořilo pokračování Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude, kde v hlavní roli nahradil původního Larryho Laffera jeho synovec, Larry Lovage. Ačkoli se o hře podobně jako v případě vůbec prvního dílu po uvedení na trh hodně mluvilo a v některých zemích byl její prodej dokonce kompletně zakázán, primitivní hratelnost, založená pouze na plnění postřehových miniher, hráče oslovit nedokázala. Ještě hůře dopadlo pokračování s podtitulem Box Office Bust z roku 2009, pod nějž se podepsali vývojáři ze studia Team17 (autoři série Worms), které je dodnes jednou z nejhůře hodnocených her všech dob na serveru Metacritic.
Zatím poslední pokus o oprášení Larryho dřívější slávy představuje dvojice her Wet Dreams Don't Dry a Wet Dreams Dry Twice z roků 2018 a 2020 od studia CrazyBunch. I v jejich případě byla hodnocení v recenzích pouze lehce nadprůměrná, nicméně návrat k původním 2D kořenům a adventurní hratelnosti spoustu hráčů potěšil. Že by se začalo blýskat na lepší časy a legendární Larry ještě neřekl své poslední slovo?
Autor textu: Jaroslav Choun
- Název: Leisure Suit Larry in the Land of the Lounge Lizards
- Rok vydání: 1987
- Vývojář: Sierra On-Line