Lure of the Temptress (1992)

02.02.2022

Ještě předtím, než se studio Revolution Software nesmazatelně zapsalo do videoherní historie svojí adventurou Broken Sword z roku 1996, vznikla v jeho kancelářích jiná point and click adventura. Lure of the Temptress, vydaná roku 1992. Hra nabídla poutavý detektivní příběh a líbivou grafiku. K přímému souboji vyzvala tituly od již zavedených studií LucasArts a Sierra Online, mezi jejichž fanoušky se zakladatel studia Revolution Software, Charles Cecil, nikdy dle svých slov neřadil.

Lure of the Temptress nebyla první hrou, pod níž se Charles Cecil podepsal. Počátky jeho tvorby sahají hluboko do minulosti až do dob ZX Spectra. S napětím sledoval události v herním světě a vyčkával, kdy technologie dosáhnou takové úrovně, aby mohl světu nabídnout něco opravdu převratného a do té doby nevídaného. Zkušenosti s vývojem mezitím sbíral ve společnostech jako Arctic Computers nebo Activision. Na počátku devadesátých let se rozhodl jít dále vlastní cestou a založil vývojářské studio Revolution Software.

Počátky nového studia, jehož název se měl v nadcházejících letech zapsat výrazným písmem do pamětí hráčů, nebyly jednoduché. Na jeho počátku byli čtyři lidé. Kromě samotného Charlese Cecila ještě Tony Warner, David Sykes a Noreen Carmadiová. Čtveřice si pronajala kancelářské prostory ve městě Hull, na kompletní rozjetí firmy nicméně neměla dostatek financí. Počáteční rozpočet Revolution Software činil deset tisíc liber. Nezanedbatelnou částkou do něj přispěla matka Charlese Cecila.

Nově zformovaný tým měl celou řadu originálních nápadů na nové hry. Díky kontaktům Charlese Cecila z doby, kdy pracoval pro Activision, se podařilo bez obtíží navázat spolupráci s vydavatelskou společností Mirrorsoft, jež v té době sháněla nové projekty, které by si stáhla pod sebe a byla ochotná i finančně podpořit nově vznikající studia. Její majitel, Robert Maxwell, bohužel tragicky za záhadných okolností zahynul na své jachtě, takže veškeré rozjednané formy spolupráce se odporoučely do koše. Mirrorsoft přešel pod vydavatelství Virgin, které Cecilovi přislíbilo, že jeho projekty bude i nadále podporovat.

Na konci osmdesátých a na počátku devadesátých let adventurnímu žánru kralovaly tituly, vyvinuté společnostmi LucasArts a Sierra Online. Charles Cecil produkci této dvojice studií nicméně nikdy nepřišel na chuť. "Říkal jsem si, že žánr adventur přece musí nabízet mnohem širší spektrum možností, jak vyprávět příběhy," vzpomíná Cecil. V Revolution Software od počátku moc dobře věděli, že se chystají vyzvat na souboj dvojici legend a pokud chtějí uspět, musejí přijít se skutečně dobrou hrou. I z toho důvodu se rozhodli pro vývoj vlastního enginu Virtual Theatre, který v roce 1990 ohromil svět.

Nová technologie, vyvinutá právě lidmi z Revolution Software, byla skutečným zjevením. Umožňovala totiž do té doby nevídané možnosti při práci s herním prostředím. Obrazovky v jiných adventurách z té doby byly povětšinou mrtvé a statické. Engine Virtual Theatre nicméně umožnil vytvoření iluze skutečně živoucího světa. Jednou z jeho základních vlastností byla schopnost pohybovat s NPC postavami mezi obrazovkami, jako by se pohybovaly mezi jednotlivými divadelními kulisami. Když studio Revolution Software svůj nový engine poprvé představilo na výstavě ECT, tak sklidilo několikaminutový potlesk ve stoje. V Lure of the Temptress byly veškeré silné stránky Virtual Theatre přímo zakomponovány do hratelnosti. Hráče na jeho dobrodružstvích doprovázel věrný pobočník, šašek Ratpousch, kterému bylo možné dávat různé úkoly a on je následně bez dalšího přičinění vykonal. Toto bylo řešeno pomocí jednoduchého kontextového menu. Hned v úvodu hry ve vězení si hráči toto inovativní řešení mohli vyzkoušet na jednoduchém příkladu, kdy je Ratpouschovi možné zadat následující sérii pokynů k provedení: 1) seber lahev, 2) jdi do cely, 3) dej napít vězňovi, 4) vrať se zpátky. S trochou nadsázky tedy můžeme hru označit za povedený trenažer programování a algoritmizace. Právě díky tomu, jakým způsobem dokázalo Lure of the Temptress pracovat s NPC postavami, které nikdy jen tak nepostávaly na předem definovaných spotech, ale naopak se aktivně zapojovaly do děje a komentovaly například, když jste do nich vrazili, se titul nesmazatelně zapsal do videoherní historie. Zároveň se díky tomu dokázal odlišit od konkurence.

Sebelepší a převratnější technické zpracování by samozřejmě pro dosažení úspěchu nestačilo, pokud by Lure of the Temptress nenabídlo zajímavý příběh, který je stavebním kamenem každé správné adventury. Hráč se zde ujímá role královského náhončího Diermota, který se vydává na nebezpečnou cestu, jejímž cílem je zarazit řádění krásné a mladé čarodějnice Seleny, která společně se svojí nelidskou družinou svrhla krále. Nechybělo nicméně mnoho a ústřední záporná postava mohla být úplně jiná. Selena vznikla tak trochu z donucení. V Revolution Software dlouho hledali vhodný název pro svoji první hru. Jak se blížil termín dokončení titulu, sílil také tlak marketérů ze společnosti Virgin, kteří už název prvotiny nového studia zkrátka potřebovali znát. Nakonec jim lidé z Revolution spíše jako vtip poslali název Lure of the Temptress (Vábení Svůdkyně), o němž nepředpokládali, že by mohl projít. Lidem z Virginu se nicméně zalíbil a přijali jej. V příběhu hry se však v té době nevyskytovalo ani vábení, ani svůdkyně. Charles Cecil se pokusil rozhodnutí o názvu hry ještě zlomit, ale neuspěl a tak musel upravit scénář a vymyslel Selenu. "Myslím, že díky tomu se celá hra stala mnohem lepší," říká Cecil. Kdo, nebo co mělo být zápornou postavou v původní verzi hry, si už ovšem nevzpomíná.

Lure of the Temptress vyšlo v roce 1992 a bylo pozitivně přijato jak hráči, tak kritickou veřejností. Známky v recenzích se povětšinou pohybovaly od osmi bodů z deseti výše. Důležité nicméně bylo, že Lure zaznamenalo také prodejní úspěch, čímž zajistilo společnosti Revolution Software dostatek financí pro vývoj dalších zajímavých titulů, na které se zde na webu v budoucnu určitě také podíváme.

Pokud byste si chtěli prvotinu autorů série Broken Sword vyzkoušet dnes, není nic jednoduššího. V roce 2003 bylo Lure of the Temptress uvolněno jako freeware. Ačkoliv se jedná o starší hru, žádných velkých problémů s kompatibilitou se obávat nemusíte. Pro příznivce starých a dobrých point and click adventur se znalost této klasiky rovná povinnosti.

Autor textu: Jaroslav Choun


  • Název: Lure of the Temptress
  • Rok vydání: 1992
  • Vývojář: Revolution Software