Myst (1993)

08.03.2022

Netradiční adventura Myst platí za jednu z nejúspěšnějších her první poloviny devadesátých let. Prodalo se jí více než šest milionů kopií. Příběh jejího vzniku začíná u katolického kněze Rona Millera. Ten putoval po celých Spojených státech a kázal všude tam, kde mu to kostely dovolily. Jeho kázání byla z velké části založena na diskuzích s věřícími. Postupem času jej na cestách začali doprovázet také jeho čtyři synové, přičemž důležití jsou pro nás zejména dva z nich - Robyn a Rand. Na všech místech, která společně se svým otcem navštívili, jim lidé vyprávěli příběhy. Jejich otec v nich od mala budoval lásku k mluvenému i psanému projevu, což se dvojici v budoucnu náramně hodilo při studiích. Zároveň v nich zážitky z cest s otcem probudily touhu vytvářet a vyprávět své vlastní příběhy.

Zatímco Rand se věnoval studiu informatiky, Robyn dal přednost antropologii. V roce 1987 Rand zavolal Robynovi a oznámil mu, že právě dokončil návrh nové hry pro děti, pro níž potřebuje vytvořit grafiku. Tak se zrodila jejich první společná hra The Manhole, která v roce 1988 získala cenu za nejlepší využití počítače od Asociace softwarových vydavatelů. Bratři si uvědomili, že společnými silami mohou dokázat velké věci.

Kromě bratrů Millerových je v souvislosti s Mystem zapotřebí zmínit také jméno Chris Brandkamp, který pro hru vytvořil kompletní zvukovou kulisu. Původním povoláním byl však tesař. S bratry Millerovými se seznámil v kostele na jedné z nedělních mší. Slovo dalo slovo a trojice se pustila do přestavby malé garáže u domku na východě Washingtonu na improvizované herní studio, vybavené převážně ve svojí době standardními počítači Macintosh Quadra. Řady týmu následně rozšířil ještě grafik Chuck Carter. Takto se zrodilo studio Cyan Worlds. Slovo "Worlds" je v názvu společnosti důležité. Bratři Millerové totiž vždy prohlašovali, že nevytvářejí hry, ale virtuální světy, v nichž na hráče čeká nejedno dobrodružství.

Ačkoliv by pohled z první osoby mohl napovídat, že Myst obsahuje i akční prvky, opak je pravdou. Namísto hord nepřátel zde na hráče čekaly desítky logických hádanek a puzzlů. Cílem hry bylo nalézt ztracené stránky knih a tak osvobodit bratry Sirruse a Achenara. Předobrazem pro ně nebyl nikdo jiný než právě bratři Millerové, kteří se do hry nechali zdigitalizovat přes zelené plátno. Podoba herního prostředí byla hojně inspirována literárním dílem Julesa Vernea a především jeho Tajuplným ostrovem. Za další zdroj inspirace autoři označují knihu Molerův vynález od argentinského autora Adolfa Bioy Casarese. Důvodem proč je na Myst i po letech pozitivně vzpomínáno, byla jeho určitá nelinearita, která dopomáhala vybudování reálného, uvěřitelného a fungujícího světa. Jednotlivé úkoly a hádanky mohl hráč plnit v libovolném pořadí a hned od začátku mohl navštívit prakticky všechny lokace. Příběh samotný byl dále posouván formou obsáhlých textů, které pro hru sepsal třetí ze čtyř bratrů, Ryan Miller. Ten po vydání hry také sepsal stručný přehled toho, co se událo před začátkem jejího děje a společně s Robynem a Randem následně vydal tři úspěšné novely, které události herního světa dále rozvíjely.

Veškeré lokace ve hře byly kompletně ve 3D. Pro tvorbu grafiky byly využity programy Stratavision Software a MacroMedia MacroModel. Statické obrazovky byly dodatečně editovány ve Photoshopu. Takto propracovanou grafiku samozřejmě již nebylo možné nacpat na klasické diskety a bylo zapotřebí sáhnout po novince v podobě CD-ROM. Jeden čas koketovali v Cyan Words také o využití technologie TV-ROM, což byla televize se zabudovaným CD přehrávačem. Tato novinka se však velmi brzy ukázala být bez budoucnosti a veškeré práce se tak přeorientovaly na CD-ROM verzi. Tok dat byl nicméně příliš vysoký a běžné CD-ROM mechaniky neměly šanci jej utáhnout. Trn z paty vývojářům vytrhla technologie QuickTime, která umožňovala rychlé načítání a přehrávání dat. Celkem hra obsahovala 66 minut filmu, 2500 vyrenderovaných lokací a 40 minut hudby, kterou vytvořil Robyn Miller.

O distribuci hry se postarala společnost Brøderbund. Hráči si Myst zamilovali pro jeho nádherné grafické zpracování, poklidnou hratelnost a komplexní příběh. Dobové zdroje dokonce hovoří o tom, že po jeho uvedení na trh vzrostly prodeje CD-ROMů. V průběhu let se titul dočkal přepracování na všechny možné platformy - Windows 3.1, Windows XP, Windows Mobile, Amiga, Jaguar, PlayStation a Saturn. Během několika týdnů Myst pokořil hranici 100 000 prodaných kopií, za několik let pak prodeje přesáhly šest milionů. Bratři Millerové na úspěch navázali v roce 1997 titulem Riven, která byla přímým pokračováním původní hry. Myst se následně dočkal dalších pokračování v podobě her Myst III: Exile, Uru: Ages Beyond Myst a Myst IV: Revelation. Na nich se však již Robyn s Randem nepodíleli. V roce 2005 se však k sérii vrátili a vytvořili titul Myst V: End of Ages. Ačkoliv se studio Cyan Worlds v průběhu jeho vývoje potácelo na pokraji krachu, ve výsledku se jednalo opět o velice vydařenou hru, která byla pozitivně hodnocena jako solidní zakončení celé série.

Autor textu: Jaroslav Choun


  • Název: Myst
  • Rok vydání: 1993
  • Vývojář: Cyan Worlds