Outlaws (1997)

08.12.2021

Je až zarážející, jak málo her s westernovou tematikou vzniká. Přitom western jako žánr rozhodně nabízí mnoho prvků, které by mohly umožnit vznik řady zajímavých titulů, jak ostatně dokazují hry z poslední doby jako Red Dead Revolver, Red Dead Redemption nebo ze starších série Call of Juarez (s výjimkou třetího dílu), která se na začátku tisíciletí jako první řádným způsobem zasloužila o průnik westernové tematiky do herního odvětví. Ještě před ní však svojí troškou do mlýnice přispěli také vývojáři ze studia LucasArts, kteří v roce 1997 uvedli na trh vynikající westernovou střílečku Outlaws s nezaměnitelnou komiksovou grafikou.

Outlaws si zaslouží pozornost i dnes a to z celé řady důvodů. Jednalo se o první hru, v níž se objevila možnost míření přes optiku, kterou byly vybaveny některé zbraně a také jednu z prvních her, v nichž bylo zapotřebí počítat s nutností přebíjení. Ve hrách jako DOOM nebo Quake, které vyšly přibližně ve stejné době jako Outlaws, stačilo najít krabici nábojů a dál jste se nemuseli o nic starat. Snad jen o to, aby vám počítadlo u přehledu množství munice nekleslo na nulu. Zde měla každá zbraň zásobník s přesně určeným počtem nábojů, a pokud jste je všechny vystříleli, bylo zapotřebí ji přebít, což samozřejmě vneslo zcela nový a do té doby jinde neviděný pohled na klasické přestřelky, jenž v následujících letech začaly využívat i další hry spadající do žánru FPS.

Už podle nádherně zpracované úvodní filmové sekvence je velice snadné určit, čím se při tvorbě Outlaws nechali vývojáři z LucasArts inspirovat. Práce s kamerou, hudba a obecně celá atmosféra titulu je přímým odkazem na spaghetti westerny režiséra Sergia Leoneho jako Pro hrst dolarů nebo Kapsy plné dynamitu. Hra se žádným způsobem nesnaží zdroje inspirace zakrýt a tak i v nastavení obtížnosti naleznete možnosti Hodný, Zlý a Ošklivý, které nahrazují klasickou a dobře známou variantu Snadná, Normální a Obtížná. Skladatel Clint Bajakian se nechal notně inspirovat hudbou, kterou pro Leoneho filmy složil Ennio Morricone, takže i v této oblasti si fanoušci westernů přijdou na své a podobně jako u Morriconeho prací i v případě Outlaws soundtrack funguje velmi dobře i mimo hru.

Ačkoli jsou Outlaws střílečkou toho nejklasičtějšího střihu, která se samozřejmě pokusila a nutno uznat, že velice úspěšně o oživení žánru například právě přidáním již zmíněné možnosti používat odstřelovací pušky, velký důraz v nich byl kladen také na vyprávění příběhu a tak například úvodní animace k první kapitole hry trvá téměř pět minut, což do té doby žádná jiná akční hra nenabízela. Veškeré animované sekvence, které jsou i po letech velmi dobře rozeznatelné díky výrazné komiksové stylizaci, byly nadabovány zkušenými herci a samozřejmě je doprovázela propracovaná hudba od Clinta Bajakiana, kterou jsme již chválili. Příběh hry vypráví o osudech šerifa Jamese Andersona, který po návratu domů v úvodu hry nachází svoji ženu mrtvou a zjišťuje, že jeho malou dceru unesli dva bandité, "Doktor Smrt" Matt Jackson a "Hubeňour" Sam Fulton, které si najal nelítostný stavitel železnic Bob Graham, aby mu pomohli "přesvědčit" ostatní obyvatele kraje k prodeji svých domovů, místo nichž plánuje vystavit obří železniční trať. Čili další inspirace Sergiem Leonem, tentokrát jeho snímkem z roku 1969 Tenkrát na Západě. Na animovaných sekvencích je rukopis studia LucasArts asi nejvíce patrný a velmi se podobá zejména starší adventuře od stejného studia Full Throttle, což je způsobeno především tím, že pro tvorbu animací v obou těchto hrách byl použit identický grafický engine INSANE, který v LucasArts vytvořili již v roce 1993 a jenž byl poprvé použit ve hře Star Wars: Rebel Assault.

Hra využívala engine Jedi, převzatý z titulu Star Wars: Dark Forces. Podobně jako jiné enginy z druhé poloviny devadesátých let využívané k tvorbě FPS her i tento byl 2,5D a nikoli 3D což znamená, že grafika nepřátel a některých herních prvků (například vegetace) byla tvořena klasickými 2D sprity, které měly několik předem určených poloh, jež se zobrazovaly podle toho z jakého úhlu na ně hráč právě nahlížel, čímž vznikala iluze 3D světa. Oproti enginům id Tech (DOOM) a Build (Duke Nukem 3D) umožňoval engine Jedi vytváření úrovní, v nichž se nad sebou nacházelo více místností. Díky této technologické vymoženosti jsou úrovně v Outlaws překvapivě rozlehlé a často se nabízí několik možností jak je projít.

Studio LucasArts si lidé pamatují zejména díky řadě prvotřídních point and click adventur. Na Outlaws by se však v žádném případě nemělo zapomenout. Rozhodnutí změnit žánr a nabídnout hráčům akční FPS z prostředí Divokého západu se vývojářům vyplatilo a hra uspěla u kritiků i hráčské veřejnosti. Pro fanoušky spaghetti westernů navíc obsahovala takové množství odkazů na známá filmová díla Sergia Leoneho, až z toho člověku šla mnohdy hlava kolem. Pokud byste si Outlaws chtěli připomenout, nebo vás zkrátka pouze láká možnost ocitnout se na chvíli na Divokém západě, hru můžete dnes bez obtíží zakoupit na Steamu a GoGu.

Autor textu: Jaroslav Choun


  • Název: Outlaws
  • Rok vydání: 1997
  • Vývojář: LucasArts