
Prince of Persia (1989)


Animační technika zvaná rotoskopie se poprvé objevila již v první polovině dvacátého století, kdy ji hojně využívali animátoři kreslených filmů. Do videoherního průmyslu poprvé pronikla až o poznání později. Konkrétně v roce 1984 kdy mladý herní vývojář Jordan Mechner úspěšně dokončil svoji první hru Karateka. Měl to však být až jeho nadcházející titul, který se díky využití této animační techniky výrazným písmem zapsal do historie. Mluvíme samozřejmě o hře Prince of Persia z roku 1989.
Jordan Mechner byl nadšený z úspěchu, jehož dokázala Karateka dosáhnout. Tato jeho první hra mu vydělala 75 000 dolarů. Herní firmy měly o talentovaného mladíka zájem, tvorba her však nebyla tím, čím se on sám chtěl živit. Jeho snem bylo stát se filmovým scenáristou. Jeho plán byl jednoduchý. Udělá další hru a v mezičase napíše tři scénáře. Pro spolupráci na své nadcházející hře si jako partnera zvolil společnost Brøderbund, která vydávala už Karateku. S procentem Genem Portwoodem se dohodli, že titul bude zasazen do stejného prostředí jako pohádky o Alibabovi. Práce na prvním dobrodružství perského prince tak mohly začít.
Cílem Jordana Mechnera bylo mít ve hře gymnastický pohyb. Nápad zakomponovat jej do hratelnosti dostal, když viděl prvních deset minut filmu Indiana Jones a Dobyvatelé ztracené archy. Za 2 500 dolarů pronajal videokameru a přehrávač. Společně se svým bratrem Davidem se vypravil na parkoviště časopisu Reader's Digest, které bylo ohraničeno několika zídkami. Jordan začal natáčet Davida jak se plazí, skáče přes zídky a "umírá" po zásahu pastí. Tímto způsobem postupně vznikly všechny animace pro hru Prince of Persia. Komplikace nastaly, když v roce 1986 Mechner zjistil, že digitizér dokáže rozeznat pouze černou a bílou barvu, takže kontury pohybu jeho bratra nebyly zcela zřetelné. Ve stejné době mu firma Brøderbund zaplatila letenku z New Yorku do Los Angles, kde mu producenti zajistili auto, byt a místo v jedné ze zaběhlých kanceláří.
Problémy s digitalizací dokázal Jordan Mechner vyřešit, nicméně snadné to nebylo. Kazetu, obsahující záznamy pohybů jeho bratra, pustil na přehrávači a před televizní obrazovku umístil fotoaparát na stativu. Následně záznamem krokoval a každý přibližně třetí snímek videa vyfotil na klasický film. Fotografie následně nechal vyvolat. Začernil na nich vše nepodstatné, zvýraznil kontury postavy a vybarvil ji základními barvami. Výsledek poté natočil políčko po políčku zpět do videokamery a teprve tento záznam následně digitalizoval.
V říjnu roku 1986 začal Mechner programovat samotnou hru. V kódu použil značnou část z programu Karateky. V únoru 1987 se práce na projektu pomalu začínaly blížit do finále. V té době za Jordanem do Los Angles přiletěl jeho bratr David, aby společně natočili několik chybějících animací hlavního hrdiny. Předlohou pro vedlejší postavy ve hře byli zaměstnanci studia Brøderbund.
Původní název hry byl Baghdad. Nakonec bylo zvoleno údernější jméno Prince of Persia. Vedení Brøderbundu bylo při prezentaci hry ohromeno grafickou stránkou hry a rozsáhlostí úrovní. Na vývoji hry se podílel také Mechnerův otec Francis, který složil hudbu. Po dokončení všech podkladů byla zahájena náročná roční práce, kdy probíhalo čištění animací a ladění samotné hratelnosti. V tomto bodě byly do hry přidány lahvičky s lektvary, majícími rozdílné účinky.
V roce 1989 vychází Prince of Persia pro platformu Apple II. Během několika let se prodalo přes dva miliony kusů hry, což zpečetilo osud přímého pokračování, nesoucím podtitul The Shadow & Flame. Úspěch umožnil Mechnerovi založit vlastní studio Smoking Car a vyvinout unikátní adventuru The Last Express, které jsme se na RetroZone již věnovali. Pokud jste naše povídání o tomto titulu četli, jistě si pamatujete, že ačkoliv sklidil velice pozitivní ohlasy, jeho prodeje byly i z důvodu nedostatečné propagace žalostné a jeho nákladný vývoj se nezaplatil. Na trhu se mezitím objevil Prince of Persia 3D, jemuž se převod klasické hratelnosti do třetího rozměru vůbec nepodařil a poměrně rychle se na něj zapomnělo. Pošramocenou reputaci série se rozhodl napravit Ubisoft, v jehož kancelářích se v roce 2001 začalo pracovat na restartu celé série v podobě ucelené trilogie, jejíž první díl nesl název Sands of Time. Producenti k vývoji přizvali samotného Jordana Mechnera, který měl původně plnit pouze roli poradce, ale nakonec napsal pro hru kompletní scénář, dialogy a podílel se také na režii dabérů. Toto nové zpracování klasiky se vydařilo a stejně jako vůbec první hra z roku 1989 se těší popularitě i dnes, což pouze potvrzuje skutečnost, že se momentálně připravuje její remasterovaná verze.
Autor textu: Jaroslav Choun
- Název: Prince of Persia
- Rok vydání: 1989
- Vývojář: Brøderbund