
Sid Meier's Civilization (1991)


Jen těžko bychom mezi příznivci budovatelských strategií našli někoho, kdo by neznal jméno Sid Meier. Kritiky vyzdvihované tituly jako Alpha Centauri nebo Colonization, pod něž se podepsal jako hlavní designér, patří právem k naprosté špičce žánru. Jeho vůbec nejvýraznějším zásahem do videoherní historie se však stala série Civilization. Prvního dílu se prodalo přes milion kopií a třetí díl dokázal pohodlně překonat hranici dvou milionů. Se Sidem Meierem spolupracovali v počátcích svých kariér významní návrháři, mezi nimiž byl také Bruce Shelley, který stál o několik let později jako hlavní designér za zrodem série Age of Empires.
Příběh zrodu série Civilization se začíná psát na počátku devadesátých let. V té době vyšel pod hlavičkou MicroProse první díl. Podle původního záměru měla hra vypadat jako populární SimCity. Za hlavní zdroj inspirace zpětně označovali Meier a Shelley hru Empire z roku 1987 a deskovou hru Civilization. MicroProse proslulo na začátku devadesátých let simulátory F-15 a Silent Service. Není se tedy čemu divit, že k Civilization měli zástupci společnosti od počátku výhrady. Přeci jen se jednalo o titul zcela jiného žánru, než jakým se MicroProse do té doby primárně věnovalo. Teprve úspěch Meierových Pirates! a Railroad Tycoon přiměl šéfa Billa Stealeyho, aby dal vývoji zelenou.
"Lidé si v té doby mysleli, že Civilization bude pomalou hrou na hexové mřížce," vzpomíná Shelley. Sid Meier nevyvíjel design v jednom zátahu. V té době nebyl zaměstnancem MicroProse. Měl podepsané lukrativní smlouvy s řadou jiných společností a musel se věnovat i vývoji jiných titulů. Práce na Civilization se tak několikrát zastavily a to i na několik měsíců. "Stealey nám jako hlavní úkol zadal dokončení špionské akce Covert Action. K Civilization jsme se vrátili až za čas a pracovali na ní celý rok," popisuje Shelley květen 1990. Přerušované práce a opakované zásahy do samotného jádra titulu se začaly negativně projevovat na výsledné podobě hry. "Jelikož jsme potřebovali prvky hry neustále balancovat a přizpůsobovat, nemohli jsme po výtvarnících chtít, aby něco dotáhli k dokonalosti s tím, že to za týden ze hry vyhodíme. V případě 2D grafiky jsme novou jednotku mohli mít zpátky už druhý den, zatímco na 3D bychom čekali tři týdny." Navzdory opodstatnitelným námitkám byla Civilization ve své finální verzi přehledná a funkční. Pro zajímavost musíme zmínit, že ve vývojářských verzích byla mapa čtyřikrát větší než v prodávané verzi.
Mezi významné novinky, jež hra představila světu, bylo začernění částí mapy, kam dosud civilizace nedokázala proniknout, dále pak technologický strom a nakonec diplomacie a změna politického systému formou revoluce. "Chtěli jsme, aby hráč hrál hru, ne aby hra hrála s hráčem," podotýká Meier. A to se podařilo. Hráči dostali v Civilization k dispozici obrovskou mapu, na níž mohli vytvářet své vlastní příběhy. Titul samotný neměl v základu žádné výrazné příběhové ohraničení, kromě historie samotné. "Jednoduše rozumíte ekonomickému dopadu na vojenské rozhodování a politickému dopadu na ekonomickou situaci." Navzdory tomu, že historická věrnost musela na několika místech ustoupit hratelnosti, dokáže Civilization hráči hezky ukázat díky přítomnosti přesně zdokumentovaných vynálezů a architektury, jakými milníky musel člověk projít, než dokázal dosáhnout současného statusu. V té době na trhu žádná podobná hra nebyla.
V průběhu prvního měsíce v distribuci nebyly prodeje nikterak závratné. Během druhého a třetího však prodejní čísla začala velmi strmě stoupat. Úspěchu jistě dopomohl slavný a úderný slogan: "Postavte vlastní říši, která vydrží celé věky." Do hry byla následně přidána také podpora hraní po síti, což životnost celého titulu ještě prodloužilo. Následovaly další díly, které opět zaznamenaly nezanedbatelný úspěch a do názvu hry se začalo přidávat Sid Meier's. Ačkoliv se Meier následně podepsal pod řadu dalších her, dle jeho vlastních slov je právě z Civilization stále nejšťastnější.
- Název: Sid Meier's Civilization
- Rok vydání: 1991
- Vývojář: Sid Meier, MicroProse