The Secret of Monkey Island (1990)

24.11.2021

Roku 1967 byla v Disneylandu otevřena nová atrakce, nesoucí jméno Piráti z Karibiku. Její popularita samozřejmě o mnoho let později vnukla americkému producentovi Jerrymu Bruckheimerovi nápad vytvořit stejnojmennou filmovou ságu, z níž se nakonec stal obrovský hit. Ještě předtím se však nepřímo zasloužila o zrod kultovní adventury The Secret of Monkey Island, jejímž autorem byl Ron Gilbert, který ještě jako dítě původní atrakci v Disneylandu navštívil a život bukanýrů mu naprosto učaroval.

V průběhu studií na vysoké škole napsal Ron Gilbert rozšíření pro BASIC umožňující multitaskový grafický výstup. Tento úspěch mu otevřel dveře do studia Human Engineered Software. Gilbert zde nicméně příliš dlouho nepobyl a po nabytí dalších zkušeností přestoupil do herní pobočky firmy LucasFilm.

Ron Gilbert byl vždy fanouškem adventur a líbily se mu zejména hry z produkce Sierry, jako byl například King's Quest. Vadilo mu nicméně, když bylo možné ve hře zemřít, což byl rys, jímž byly adventury od Sierry velmi dobře známé. Rozhodl se tedy, že v jeho hře tento aspekt přítomný nebude. K ní však ještě vedla dlouhá cesta. První hrou, na níž Gilbert pod LucasArts pracoval, byl Maniac Mansion z roku 1987. Pro potřeby této hry naprogramoval engine SCUMM (Script Creation Utility for Maniac Mansion), který se nesmírně osvědčil a jenž se následně využil při tvorbě všech nadcházejících lucasáckých adventur.

V červnu roku 1990 změnilo studio LucasGames jméno na LucasArts. Paralelně s oznámením této změny bylo odhaleno, že na podzim téhož roku se na pultech obchodů objeví Gilbertova nová hra The Secret of Monkey Island. "Když jsem byl jako dítě v Disneylandu, přál jsem si vystoupit z loďky, hrát si s bukanýry a najít cestu na pirátskou loď. Moje hra toto umožnila. Piráti v ní nebyli žádní drsňáci, ale milovníci zábavy, stejně jako ti, co vystupují v dětských knihách," říká Gilbet.

The Secret of Monkey Island nebyl jediným titulem, na němž Ron Gilbert v LucasGames (potažmo LucasArts) pracoval, což byl také důvod, proč se jeho vývoj protáhl na dva a půl roku. Pro studio bylo prioritou dokončení her Indiana Jones and the Last Crusade a Loom. V poslední fázi prací na Monkey Islandu do studia nastoupila dvojice lidí, jejichž jména se v rámci vývoje videoher v nadcházejících letech měla stát velmi dobře známými. Prvním byl Dave Grossman, programátor naváděných raket a později hlavní designér hry Day of the Tentacle, druhým Tim Schafer, budoucí otec Grim Fandanga. Schafer, který se ucházel o práci programátora, udivil přijímací komisi tím, že jí předložil svůj životopis zpracovaný jako komiks. Dvojice Gilbert - Schafer si padla do oka. Oba dva měli velice podobný smysl pro humor a společně sepsali scénář k nikdy nerealizované adventuře Bobo and Fletcher Go Deep Into The Congo.

Scénář hry The Secret of Monkey Island byl z velké části dílem Rona Gilberta, přispěli do něj však také Schafer s Grossmanem, kteří napsali přes třetinu dialogů. Sídlo LucasArts se nacházelo na ranči Skywalker, jehož atmosféra do finální podoby hry také promluvila. Vývojáři čas od času dostali upozornění, že v okolí ranče byl spatřen velký had nebo puma.

Hudbu, která se stala jednou z ikonických částí hry, složil Michael Land (The Dig). Autory grafiky byli Steve Purcell (Sam and Max Hit the Road) s Markem Ferrim. Když už mluvíme o grafice, můžeme také zmínit, jakým způsobem se vlastně zrodilo jméno hlavního hrdiny, Guybrushe Threepwooda. Kreslíři grafiku tvořili pomocí programu DPaint, který ukládal vytvořené soubory s příponami ".brush". Animace hlavní postavy byly pojmenovány "guy", v adresáři souborů se tedy objevilo "guy.brush". Příjmení Threepwood převzal Grossman od svého bratrance, který si takto nechal říkat při dětských hrách na hrdiny.

The Secret of Monkey platí za jednu z nejzásadnějších adventur devadesátých let. Využití enginu SCUMM autorům umožnilo oprostit se od celé řady standardů adventur, které v té době již začínaly zastarávat. Do koše se zde například odporoučelo zadávání úkonů prostřednictvím příkazového řádku a ovládání se díky tomu stalo jednodušším a uživatelsky přívětivějším. Situační humor byl nadčasový a velmi dobře funguje i dnes a jednoduchá VGA grafika mu na údernosti nijak neubírá. V recenzích sklidil Monkey Island velmi pozitivní hodnocení, o to větší překvapení může představovat skutečnost, že prodejní čísla nebyla nijak závratná. Zatímco ve Spojených státech hra prošuměla bez vzbuzení většího rozruchu, v Evropě se stala skutečným hitem. To samé platí o druhém díle, který vyšel o rok později a na němž se začalo pracovat již v průběhu finálního ladění první hry. Studio LucasArts vytvořilo celkem čtyři hry ze série Monkey Island, přičemž na třetím a čtvrtém díle již pracovaly zcela jiné kolektivy tvůrců. Čtvrtý díl (Escape from Monkey Island) navíc opustil vody 2D a Guybrushova dobrodružství převedl kompletně do 3D grafiky, což fanoušci série nesli těžce.

Autor textu: Jaroslav Choun


  • Název: The Secret of Monkey Island
  • Rok vydání: 1990
  • Vývojář: Lucasfilm Games